hit me..

gambar gambar

Monday, September 19, 2011

KORANG TAHU APA SINARAN UV BOLEH BUAT PADA KORANG???

ASSALAMUALAIKUM!

Selepas baca dekat sini, aku terkejut giler.. Banyak benda yang aku belum tahu pasal sinaran UV. Yang aku tahu kene pakai sunblock untuk elakkan sinaran nie.. Aku tak tahu pon yang sinaran UV bukan hanya datang dari Sang Matahari..

Selepas aku godek-godek kat sini, aku nak tanya korang pulak... Korang tahu tak yang :

i) 80% sinaran UV datang dari awan?

ii) Air laut dan buihnya memantulkan 25% cahaya UV?

iii) Pasir pantai yang kering memantulkan15% sinaran UV?

iv) 50%-100% sinaran UV boleh menembusi cahaya atau lapisan yang nipis?

Dekat sini jugak ada bagitahu anda tentang barang-barang dirumah anda yang boleh mengeluarkan sinaran UV ni.. Pastu dia akan suruh anda jawab polls untuk mengetahui tahap sinaran UV yang sedang merewang-rewang disekeliling anda.. 



Then, I was like "Laaa.... Banyak gila barang-barang kat rumah aku memancarkan sinaran UV nie!"

Info tambahan sila ke SINI !